Thursday, July 4, 2013

Diet oh diet.....

What? saya berdiet? Yes, saya tengah berdiet.. Bukan apa, before masuk keja sekitar tahun 2007 dlk, berat badan tok baruk jak 54 - 55kg dengan ketinggian 160 cm. Ok la kot masa ya.. Lepas 5 thn bekerja, dessuuppp berat nait sampe 60 kg! Mak datok! Ya sik apa gik, bila dah kawen.. Hati manyak senang.. Badan pun manyakkk naik.. 

Di pendekkan cerita, lepas hampir 8 bln kawen dan maseh gigih cuba mengandung, saya pegi polah ujian saringan kesihatan. Ya Allah, rasa nak nangis nangga keputusan ujian ya koh.

Berat badan: 64.5 kg (sah-sah la BMI jadi OVERWEIGHT)
Glukose dalam darah : 6.4 (tahap normal adalah 5 tapi consider saya lepas mkn dr. pdh ok2 jak la)
Tekanan darah: 110 / 58 (paling baik adalah 120 / 80) 


Haaaa.. kan dah terkujat melihat berat badan saya.. Since that moment, saya nekad, saya mok diet! So, mula dolok dengan sik mkn nasik waktu malam. Saya tok nak exercise susah ckit memandangkan bekerja dan surirumah separuh masa. Sampe rumah kadang-kadang dah kol 6, terus berperang di dapur, siap2 masak, maghrib n makan n isyak, mata saya dah layuk. Sik menjadi la diet saya tek.

So, saya start menggoogle. Hehe.. Saya tertarik dengan diet Atkins, diet lebih kurang kedak diet low carbohydrates. Apa diet Atkins? Nah, saya berik link..website ini... Ada 4 fasa sebenanya;

1. Induction Phase
2. Ongoing Weight Lose (OWL)
3. Pre-maintenance
4. Lifetime maintenance

Jadi, diet Atkins tok menekankan mun selamak tok, kita makan karbohidrat (nasik, mee, pasta, spageti, kentang dll) yang akan terbakar utk jadi tenaga dan seterusnya membiarkan lemak menjadi lemak tepu, so, why not kita biarkan lemak ya yg terbakar utk jadi tenaga. Haa.. giya nya tek.. That's why la untuk fasa pertama, kita akan makan kurang atau sama dgn 20 gram karbohidrat sahaja. 

Selepas 2 -3 hari, badan kita akan mengalami KETOSIS, masa tok la rasa badan ya lemah-lesu, nafas berbau dan muka berjerawat. Sebenarnya, badan dah mula dapat signal utk tuka corak pembakaran tenaga ya tek. 

Jadi, saya nektok baruk jak fasa 1. Utk fasa 1 tok, at least minimum 2 minggu kita polahnya, depends ngan berat badan idaman. Camne mok tauk gine kita nak ke fasa 2? Senang jer.. apabila berat badan kita menghampiri  5 - 7kg gik untuk sampe ke berat badan idaman.

Fasa 1 saya baruk berlarutan selama 11 hari dari haritok, so far, saya dah tangga ada perubahan ngan badan saya. Saya suka ngan diet tok sebab nya sik tekankan gilak pasal EXERCISE. Bukan sik perlu, tapi sik tekankan gilak. Cukup la seminggu ya kita bersenam dalam 3 kali pake kita tone badan kita balit. Sigek gik, mun sik exercise, gine la lemak ya nak terbakar jadi tenaga nak? Ada paham?

Jadi, menu-menu saya hari-hari makan protein jak.. Pastok saya berik contoh menu saya, sik tauk la approve ka sik. Saya pun melalui pembacaan juak, tapi harus ingat, fasa 1, KARBOHIDRAT LESS THAN 20GRAM. Mok rajin la belek label makanan kat belakang ya ada tulis. Nasik = NO, Mee = NO, Kentang = NO, Pasta/Spaghetti = NO, Roti sik kira roti paun ka, biskut ka = NO, air bergula = NO.

Make sure air mesti lebih 3L sehari, kira jak 25kg berat anda = 1L air, so, lu kira sendiri laaa... Tips nya adalah before makan, minum dolok 4 - 5 gelas air mun mampu. Macam saya, minum 500 mL air sebelum makan. Dan, jangan sekali-kali skip meal. Minimum makan 3 kali sehari mcm biasa. Breakfast like a king, lunch like a queen and dinner like a princess. Make sure, sebelum kol 9 mlm dah makan malam. Pastikan juak, at least (jika mampu) jgn makan 4 jam sebelum tidur. Saya sik mampu ya, kol 9 mlm saya dah terbabas di atas katil.

Contoh menu:
BREAKFAST: Telur rebus ( 2 biji) + mayonis (sesudu jak boleh) - sila carik mayonis Lady Choice yg western ya kurang karbohidrat. + sosej - 1 keping (carik yg low karbohidrat plus processed food sebenanya sik berapa bagus utk diet tok)

LUNCH = Sayur sawi semangkuk (Kurangkan makan lobak merah + tomato, lebihkan sayuran hijau) + Ayam goreng kunyit 2 ketul (nak makan sikok pun blh sebab rendah karbohidrat tapi agak2 la kan. hihi)

DINNER = Sup ikan tenggiri 2 ketul (kurangkan juak makan dak bawang, garam, ajinomoto tapi saya bedal  jak.. don follow me) + sayur kobis campur ( 1 mangkuk)

Next time, saya masukkan entri pasal benda boleh makan dan benda sik boleh makan untuk diet tok. Tunggu saya rajin lok.

**Sila rajin-rajin jengok blog ini yer..
dan lain-lain.. =)

p/s: nektok, saya rasa seloar saya dah longgar sikit. haha.. lepas 2 minggu baruk timbang owh. sabar....

1 comment:

Vee said...

Jom diet sama2. aku pun mok kurus lah juak. wahahaha.
banding result tiap minggu, gine? ok sik? time posa gik best.